söndag 8 mars 2009

Internationella tikdagen



Matte, Smilla och tant Jackie har haft extra hög svansföring idag. Det är tydligen internationella tikdagen och då ska man vara extra snäll mot alla tikar. Så husse har haft kökstjänsten hela dagen; lagat mat, städat och tagit hand om oss medan matte har legat på soffan och käkat choladpraliner, Smilla har snott mina tuggisar och tant Jackie har fått ha TV-soffan för sig själv hela dagen. Vad gör man inte ...
När husse höll på att göra iordning vår middag passade jag på att fråga honom om det här.
- Husse, varför finns det egentligen en internationell tikdag?
- Ja, jo du förstår ... tikar i alla länder känner sig så förtryckta så de behöver en dag när de känner sig lika starka som vi hanar.
- Jaha. Och när infaller internationella hane-dagen då?
- Ööhh, det vet jag faktiskt inte ... tror faktiskt inte att det finns någon så'n...
- Är inte det ganska orättvist?
- Jo, kanske det. Så en sån här dag får man helt enkelt göra en pudel och sitta vackert.
Jag fattade inte riktigt vad han menade. Men i morgon är nog allt som vanligt igen.

1 kommentar:

  1. Det var längesedan jag har skrattat så mycket. Hörni pojkar, ni får väl bestämma en egen dag som kan bli er. Jämställdheten, ni vet.

    SvaraRadera