lördag 25 juli 2009

En heldag i Stockholm



"Kan vi inte åka in till stan i dag", sade matte vid frukosten. Husse skruvad på sig lite och suckade. Han jobbar ju där och vill helst slippa åka dit när han är ledig. "Men vi andra är inte där varje dag", fortsatte matte. Matte vann argumentationen och så gav vi oss iväg.

Väl där promenerade vi ut mot Djurgården. Vi tog svängen förbi Gröna Lund och gissa om vi blev överraskade då vi sprang på Jennie och hennes son Lukas utanför Grönan. Sedan fortsatte vi ut till Rosendals trädgård.



Det är jättevackert på Rosendal. Först tog vi oss en runda runt för att titta på de fina odlingarna sedan gick vi och åt lunch på deras servering. Husse åt rökt böckling och matte en fantastisk "kikärtssoppa med mangold". Vi labbar fick vatten...



Efter maten gick vi vidare. Nu hade vi fiket "Himmelska hundar" i sikte, där Smilla och jag får följa med in. På vägen ut från Djugårdsparken kom en procession med hundratals kanadagäss gående. Det var lite läskigt så jag stannade en bit bort och bara tittade på dem. Först förstod jag inte riktigt vad det var (har aldrig sett kanadagäss förr) men sedan klurade jag ut att det var en massa fåglar och inte bara en enda stor massa av konstiga varleser.



När vi passerat gässen och gått ut ur parken fick Smilla och jag gå fot jättelänge genom folkfyllda, eller skall jag säga turistfyllda gator. Vi mötte två engelska tjejer på vägen som utbrast: Oh, how cute they are! What lovely color they have, om Smilla och mig. Well, en del har det och andra får jobba för det. Vad kan man annat säga när man faktiskt är världens snyggaste labbe?

2 kommentarer:

  1. Verkar som en kul dag men du Hobbe, får man vara så självgod?

    SvaraRadera
  2. Självgod??!! Jag, som kommer från världens finaste kennel?? Nääääää....

    SvaraRadera