onsdag 8 april 2009

Nu börjar fästingssäsongen



Lika säkert som tomten på julafton och kräftorna i augusti så plockade husse idag säsongens första fästing på Smilla. Den satt på bringan och var kanske någon dag gammal.
Så nu börjas det. Husse och matte diskuterade vilket fästingmotmedel som är bäst. Smilla och tant Jackie hade vita halsband på sig förra året med Frontline som tydligen funkade bra. Men jag är för liten för att ha sånt, man måste vara över ett år, för det är tydligen ganska giftigt.
Vore kul att höra från andra hundar vad era hussar och mattar använde på er förra säsongen och hur bra det fungerade.

1 kommentar:

  1. Man säger att det inte är lämpligt att ha halsbanden när man har flera hundar som leker och slickar på varandra (eftersom det är så giftigt), nackdelen med Frontline är att stor del av effekten går bort när doggarna badar (vilket de gör med jämna mellanrum...). Jag provade örthalsband förra sommaren men snacka om migrän framkallande (stackars Pelles luktsinne)... Åsså var man tillbaka på ruta ett! Fast jag tror att jag väljer frontline iallafall...
    Mamman lägger vitlökspulver i hundmaten men jag är skeptisk om det är så bra för hundarna, lök ska ju inte vara bra att ge dem...
    Lycka till!

    SvaraRadera