torsdag 20 augusti 2009

Smilla berättar om fjällen



"Smilla, nu är det bara två dagar kvar tills vi åker", sa Hobbe i morse. "Kan du inte berätta mer om fjällen?"

Smilla lade sig tillrätta och så började hon berätta. "Förra sommaren när vi var i fjällen i tre veckor så gick vår mamma i väntans tider. Matte och husse gick omkring och väntade de också. Hundra gånger om dagen sade: "Undra om valparna har kommit nu?" För att få dem att tänka på annat drog jag iväg de till fjälls."



"Hobbe, om du visste vad härligt det är att springa uppe i fjällen och över myrarna! Vart man än tittar ser man fantastiska vyer. Och när man minst anar det dyker det upp en och annan sork som man kan jaga lite."



"Och så finns det vattensamlingar lite varstans som man kan bada i. Så fjällen är en kombination av skog och bad, allt i ett, hur häftigt som helst."



" När man gått en bra stund så behöver man vila lite. Husse och matte brukar ha mycket gott med sig i sina ryggsäckar. Och det här är ett av det mycket sällsynt tillfällen då jag har fått äta något annat än mitt näringsrika foder. På fjället få man skinkmacka med smör och allt." "Woooow", sa Hobbe.



"Om det blir dåligt väder så kan man stanna till vid de raststugor som finns längs med lederna. Det är jättemysigt att sitta inne i en sån stuga när det ösregnar."

"När man gått långt och är lite ömm i tassarna så är det jätteskönt att simma ut och svalka av sig." Och vattnet är så rent och frächt så att man kan dricka det."
"Men det allra bästa var nog ändå när Quintus kom på besök. Då hade jag varit ensam med husse och matte i två veckor och det enda dom pratade om var: När kommer valparna? Det var väldigt kul att vara ute på fjället tillsammans med en kompis och när vi kom hem till huset brottades vi på uteplatsen och sedan sov vi som grisar."
"Som du vet så är Quintus en försiktigt badare men jag fick honom faktiskt att gå ut en bra bit. Fjällen påverkar oss alla på ett märkligt sätt, helt plötligt vågade Quintus bada."


"När vi var där de sista dagarna så föddes du då äntligen. Husse och matte var helt otroligt lyckliga. Och jag också för den delen. När jag hörde att du hade anlänt tänkte jag att nästa gång vi åker till fjällen så har jag med mig min lillbror. Du kommer att älska fjällen, Hobbe."
"Åhhh, jag vill åka nu!", sade Hobbe. "Varför kan tiden inte gå fortare?"

3 kommentarer:

  1. Japp, det blir fjällen snart hoppas jag. Vill jaga sorkar!!! Å badaaaaa!

    SvaraRadera
  2. Hobbe, jag tror du kommer att få en just semester i fjällen.
    Tänk dig att få jaga alla sorkar, kanske en och annan lämmel också.....
    Men jag förstår inte att man vill bada frivilligt. Hmm, konstig varelse.....

    SvaraRadera